Stage op het Ok en Koningsdag - Reisverslag uit Brownsweg, Suriname van Anne Scheepers - WaarBenJij.nu Stage op het Ok en Koningsdag - Reisverslag uit Brownsweg, Suriname van Anne Scheepers - WaarBenJij.nu

Stage op het Ok en Koningsdag

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 Mei 2014 | Suriname, Brownsweg

Hallo allemaal,
Na 2 weken ok stage is het weer tijd voor een verslag. Een mooi moment om eindelijk wat foto’s erbij te plaatsen. De meeste foto’s komen op facebook en een aantal hierop, maar uploaden op deze site duurt heel erg lang.
De dag na onze trip ben ik begonnen op het OK, ik had al van de andere gehoord dat sommige dagen erg rustig waren, deze dagen was je vooral bezig met gaasjes vouwen. Gelukkig waren er in die weken dat ik er stond toch verschillende Ok’s gepland. In het ziekenhuis loopt een Nederlandse chirurg rond. Hij voert veel kleine en relatief makkelijke ok’s uit. Voor grotere ok’s worden patiënten door verwezen naar de stad. De Nederlandse chirurg is in Nederland gepensioneerd en werkt nu nog met periodes in Nieuw Nickerie, hij is al meer dan 18 keer hier geweest. Hij gaf tijdens Ok’s echt uitleg en liet me ook echt dicht bij staan. Alleen door dat er veel mensen omheen staan is het operatie gebied soms moeilijk te zien. Ik heb al met al toch verschillende interessante operatie gezien bij de chirurg. Amputatie van een voet, verwijderen van een galblaas, een borst amputatie, verwijderen van een blinde darm, en heel veel kindjes die besneden worden. Dit waren wel een beetje de grotere operaties . Verder voert hij nog heel veel kleine operaties uit. Veel al het verwijderen van bultjes en het behandelen van wondjes. Verder is er nog een orthopeed die in het Ok werkt maar die heeft in die 2 weken maar een operatie gehad en dat was een wondbehandeling. En de Kno arts, hij heeft verschillende patiënten geopereerd voor het verwijder van de amandelen, maar doordat hij niet de juiste instrumenten heeft wordt een heel eenvoudige ingreep toch nog lastig. Ook lopen er nog een uroloog en een gynaecoloog rond in het ziekenhuis. Daarbij heb ik gezien hoe hij een baarmoeder verwijderd en verder wat kleine ingrepen, zoals curettage en nierstenen verwijderen.
Zo een hele opsomming van operaties die ik gezien heb. Al deze operaties vond ik super leuk om te zien. Daarbij was het team op het ok ook super leuk. Maar toch vond ik het niet heel erg dat na de laatste week mijn stage er op zat. Het is vooral mee kijken en soms kan je kleine dingen uitvoeren. Dus dat maakt dat de dagen soms lang duren. En ik vind het toch nog leuker om mensen die wakker zijn te verzorgen dan slapende mensen.
Na deze stage ben ik gestart met de EHBO stage, hier had ik super veel zin in. Maar hier zal ik meer over vertellen aan het einde van mijn stage periode.

Verder is het de afgelopen ook Pasen en koningsdag geweest. Allemaal dingen die ik nu moet missen in Nederland. Maar gelukkig wordt het hier ook gevierd. Pasen hebben we niet echt gevierd. We zijn naar een voetbalwedstrijd geweest en een avond naar het casino. Verder was er wel een brommer cross maar dat trok ons niet heel erg.
Koningsdag daarin tegen hebben we wel gevierd. We zijn dat weekend naar Paramaribo gegaan om op koningsdag naar een concert van de dijk te gaan. Maar in het weekend was het ook afsluiting van de avondvierdaagse, dit was een groot feest. Mensen liepen in groepen op straat, ze hadden hierbij feestkleding aan en ze maakte muziek. Veel mensen stonden langs de kant om de wandelaars aan te moedigen. Dit was dus sowieso al een feest. Een avondvierdaagse die niet te vergelijken is met die in Nederland. Voordat we naar het concert van de Dijk gingen zijn we eerst met zijn eerst gaan winkelen. In de binnenstad van Paramaribo heb je weinig goede kleding zaken. Daarom zijn we naar een mall geweest. Daar was het heel leuk winkelen.
’s Avonds stond het concert van de Dijk op de planning. Voor dat concert zijn we gaan eten met een groep bakra’s uit Nieuw Nickerie. Wij hebben echte Hollandse pannenkoeken gegeten! Nadat etentje zijn we met een aantal van die groep naar de Dijk gegaan. Super gezellig, al waren de meeste liedjes voor mij totaal onbekend. Na de Dijk is er een dj gekomen, die zorgt natuurlijk voor heel andere soort muziek, maar na al die Nederlandse meezingers was ze zeker welkom! Al met al een super gezellige avond!

Dit verslag betekend weer een einde van een stage periode. Met het startte op de EHBO gaat al weer mijn laatste stage periode van 4 weken in. Wat gaat de tijd snel, eigenlijk soms te snel. Wat een leuke tijd hebben we in dit bijzondere land.
Mijn zus is inmiddels aangekomen, voor de eerste week zijn we op Bigi pan geweest en ze heeft een aantal dagen mee gekeken in het ziekenhuis. Het was erg leuk om haar Nickerie te kunnen laten zien en natuurlijk om haar weer te zien. Voor volgende week hebben we super gave trips gepland dus daar vertel ik later meer over.

Liefs,
Anne

• 09 Mei 2014 - 09:50

Hetty :

Wat gaaf dat je mee hebt mogen kijken op de Ok en dat die arts daar ook zo veel uitleg over heeft kunnen geven!
    Ook fijn dat je daar toch Koningsdag heb kunnen vieren.
    Helaas gaat de tijd altijd snel als je het naar de zin hebt. Geniet er van, nu samen met je zus ;)

Groetjes Hetty

• 09 Mei 2014 - 10:31

Brigitte:

FAWAKAAAAAAAAAAAA Anne,
    Geweldig.
    Ben benieuwd naar je SEH stage.
    Geniet van je vakantie met je zus.
    Enjoy de laatste weken, het gaat nu super snel.
    Ben benieuwd naar alle verhalen.
    Tan Bun en bossie en brasa Brigitte

• 09 Mei 2014 - 10:44

Marjolein:

Wat vet om die operaties te mogen zien zeg! Heel stoer, ik denk dat ik al lang was omgevallen bij het zien van al die ingrepen, haha.
    De Dijk in Paramaribo, grappig! Goed te horen dat je je vermaakt. En ja de tijd gaat snel, maar vooral genieten!! Ik verheug me nu al op je volgende bericht ;)
    Liefs, Marjolein

• 09 Mei 2014 - 12:44

Tante Helma:

Wat gaaf allemaal ,je stage ,de natuur en dan ook nog Loes op bezoek .
    Succes daar met je laatste weekjes stage en deze ervaring nemen ze nooit meer van je af.

Groetjes van Shurensley ,ome Gerrit en tante Helma

• 09 Mei 2014 - 13:24

Ilonka:

Anne, fijn dat je zus er nu is! Dank even bij kletsen en delen wat je meemaakt en hoe je leven daar is. Succes met de sluitstuk-stage op de EHBO!